La Plataforma SOS Costa Brava juntament amb l’Associació
Amics de Tossa – Club UNESCO van celebrar el dissabte al matí, aquí a Tossa de
Mar una roda de premsa per fer públics els motius d’oposició́ als Projectes
d’urbanització́ i de reparcel·lació́ de la Cala Morisca i el conjunt
d’al·legacions presentades en contra de la urbanització.
La roda de premsa començava amb na Mª Eugènia Serrat
(Representant l’associació Amics de Tossa- Club UNESCO) recordant la història
que té al darrera aquest indret, des de que al 1988, la policia hi va trobar un
amagatall de droga fins avui. (No em vull esplaiar, perquè estic preparant una
entrada al bloc on s’explica).
En segon lloc, Ramon Gascons, com a representant de SOS
Costa Brava, ens va explicar la tasca de la plataforma, i ens va resumir una
mica els Projectes d’urbanització i de reparcel·lació de la Cala Morisca de
Tossa i el conjunt d’al·legacions presentades en contra de la urbanització́ del
sector urbanitzable de 32,2 hectàrees situat a l’entorn de la Cala de la riera
i dels turons de la Morisca de Tossa de Mar.
Projectes aprovats inicialment per l’alcaldessa de Tossa de Mar, Gisela Saladich, mitjançant Decrets d’Alcaldia de dates 12 i 22 de Novembre, i que han estat exposats al públic durant el mes de desembre de 2018. I Projectes que preveuen executar la urbanització de terrenys forestals i amb pendents superiors al 20% i la creació de 75 noves parcel·les edificables amb un greu impacte ambiental i paisatgístic que transformarà i malmetrà aquesta primera línia costanera del municipi de Tossa.
Seguidament, va agafar la paraula l’advocat Eduard de Ribot
(Advocat de SOS Costa Brava), denunciant "les greus irregularitats
en l'intent d'urbanitzar i re-parcel·lació de Cala Morisca. Afirmant que el
projecte “Ha estat aprovat manifestament de manera il·legal. A més de
l'atemptat paisatgístic que suposa”
Va enumerar un seguit de “irregularitats i il·legalitats”
sobre el projecte:
1. Il·legalitat del Projecte de urbanització per projectar
la urbanització de terrenys amb pendents superiors al 20%. Amb infracció de
l’article 9.4 que prohibeix urbanitzar en pendents superiors al 20%.
- Il·legalitat del Projecte d’urbanització per preveure
zones verdes i espais lliures inadequats i no funcionals pel gaudi de la
població. Amb infracció de l’article 9.7 del Decret Legislatiu 1/2010 de 3
d’agost.
- Afectació als torrents, rieres i zona de policia
d’Aigües, i alteració dels drenatges naturals i dels espais que haurien de
quedar lliures de tota construcció i instal·lació.
- Manca d’Informe de l’Agència Catalana de l’Aigua i manca
de presentació de l’Estudi d’inundabilitat previst al POUM com a requisit de
desenvolupament de l’àmbit.
- Manca d’avaluació dels impactes ambientals i
paisatgístic de la urbanització que son indispensables ateses les greus
afectacions que es provoquen.
- Producció d’impactes ambientals i paisatgístics negatius
i incompatibles amb els valors de l’àmbit:
a/ Desforestació de mes de 6 Hectàrees de bosc de suros i alzines.
b/ Afectació al connector natural existent entre 2 espais EIN de l’Ardenya – Cadiretes i reducció en mes del 50% de la seva amplada.
a/ Desforestació de mes de 6 Hectàrees de bosc de suros i alzines.
b/ Afectació al connector natural existent entre 2 espais EIN de l’Ardenya – Cadiretes i reducció en mes del 50% de la seva amplada.
- Manca de presentació d’un Estudi d’impacte i integració
paisatgística complet i amb anàlisi de conques visuals.
- Inexistència d’Informes favorables dels organismes
públics competents en matèria de medi natural, boscos i paisatge.
- Manca d’acreditació de l’Estudi Econòmic i financer
complet del Pla Parcial i manca de solvència econòmica i tècnica de l’empresa
Promotora Tossagur SL.
- Inviabilitat econòmica i tècnica de la urbanització del
sector.
- Manca de substanció prèvia dels motius d’anul·lació
del Pla Parcial de Cala Morisca de l’any 99 i manca d’execució́ de la sentencia
dictada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en data 24 de Desembre
de 2003 que va anul·lar parcialment el Pla Parcial i va condemnar a
l’Ajuntament a incorporar modificacions al PPU, entre d’altres:
a) Efectuar Estudi econòmic financer del Pla Parcial.
b) Suprimir la possibilitat de construir 3 habitatges a la Clau de paisatge de xalets.
c) Preveure sistema de sanejament i depuració i incorporar-lo a l’Estudi Econòmic – financer.
d) Preveure la reserva d’aparcaments.
a) Efectuar Estudi econòmic financer del Pla Parcial.
b) Suprimir la possibilitat de construir 3 habitatges a la Clau de paisatge de xalets.
c) Preveure sistema de sanejament i depuració i incorporar-lo a l’Estudi Econòmic – financer.
d) Preveure la reserva d’aparcaments.
- Existència de riscos geològics, d’erosió del sol i
despreniments i existència de risc d’impugnabilitat i afectació per gran
avingudes.
- Deficiències del sistema de sanejament i depuració de
les aigües residuals.
- Manca d’acreditació de la suficiència de recursos
hídrics i de l’obtenció d’una concessió d’aprofitament d’aigua a favor del
Promotor.
- Transcurs de 20 anys des de l’aprovació del Pla Parcial
sense haver-lo executat. Possibilitat de desclassificació del sol sense
existència de dret d’indemnització en no haver-se patrimonialitzat encara el
sostre edificable.
- Producció d’un supòsit de desviació de poder en
l’actuació continuada de l’Ajuntament favorable a la urbanització d’aquests
terrenys.
Pel que fa al projecte de reparcel·lació presentat per la
Promotora Tossagur SL, es denuncia:
- L’excepcional celeritat amb que l’Alcaldessa de Tossa de
Mar va aprovar el Projecte, en poc mes d’un mes, malgrat l’excepcional
complexitat del mateix.
- La producció d’un negoci especulatiu de la Promotora
contrari a l’interès general, a l’article 47 de la Constitució i que el
Consistori està obligat a impedir.
- El sorprenent tracte de favor que es dona a Tossagur SL
que rep 45 parcel·les edificables i no paga cap import pels costos
d’urbanització fixats en mes de 3’1 Milions d’Euros.
- La manca d’acreditació de la solvència econòmica i
tècnica de la Promotora, que es va adjudicar els terrenys en un procés
d’execució́ judicial.
- El Projecte de Reparcel·lació és contrari a Dret per
vulnerar el principi d’equidistribució de beneficis i càrregues que s’evidencia
amb el següent fet:
a/ Tossagur SL guanya el dret a edificar uns terrenys que són actualment bosc i que no compten amb cap servei, mentre que la resta de propietaris de terrenys que ja estan edificats i afronten carrers amb serveis bàsics, no guanyen cap dret a edificar i han de suportar pagaments d’imports excepcionals.
b/ Tossagur SL s’adjudica 45 parcel·les, no paga cap quota urbanística, no paga cap despesa d’urbanització i a mes cobra de tots els propietaris pels suposats dèficits d’adjudicació.
a/ Tossagur SL guanya el dret a edificar uns terrenys que són actualment bosc i que no compten amb cap servei, mentre que la resta de propietaris de terrenys que ja estan edificats i afronten carrers amb serveis bàsics, no guanyen cap dret a edificar i han de suportar pagaments d’imports excepcionals.
b/ Tossagur SL s’adjudica 45 parcel·les, no paga cap quota urbanística, no paga cap despesa d’urbanització i a mes cobra de tots els propietaris pels suposats dèficits d’adjudicació.
- La inviabilitat econòmica i la desproporció d’exigir el
pagament de quotes urbanístiques en gran part superiors a 60.000€ i que arriben
fins a 180.000€ a propietaris que ja disposen de l’habitatge construït des dels
anys 70-80.
- La inviabilitat econòmica del Projecte i del sector havia
estat reconeguda pel propi Ajuntament de Tossa de Mar que va intentar modificar
el planejament a petició́ del Promotor per fer una gran zona hotelera:
a/ Signatura de l’Alcaldessa del conveni urbanístic per modificar el Pla amb Tossagur SL en data 18 de Maig de 2015.
b/ Acord de Ple aprovant inicialment el Conveni urbanístic de data 17 de Desembre de 2015.
c/ Acord de Ple aprovant definitivament el Conveni el 10 de Març de 2016.
a/ Signatura de l’Alcaldessa del conveni urbanístic per modificar el Pla amb Tossagur SL en data 18 de Maig de 2015.
b/ Acord de Ple aprovant inicialment el Conveni urbanístic de data 17 de Desembre de 2015.
c/ Acord de Ple aprovant definitivament el Conveni el 10 de Març de 2016.
- La manca d’execució i desenvolupament del PPO des de
l’any1998, fins la data actual i la no transformació urbanística habiliten a
l’Ajuntament per estudiar la reforma del planejament i la seva modificació i
per suspendre llicencies i la tramitació de Projectes de gestió durant un any
a l’empara d’allò establert a l’article 73 del Decret Legislatiu 1/2010, per
tal de defensar l’interès públic i general de la població i preservar els
terrenys de naturalesa forestal tot impedint la seva transformació.
Per tot això, l’Associació d’Amics de Tossa – Club UNESCO
i la Plataforma SOS Costa Brava exigíen:
- Deixar sense efecte les Resolucions d’Alcaldia d’aprovació
inicial dels Projectes.
- Exigir el sotmetiment del Projecte d’urbanització als tràmits
d’avaluació ambiental i la presentació d’Estudi d’impacte ambiental i
d’Estudi d’impacte i integració paisatgística.
- Requerir al Promotor Tossagur SL que justifiqui la
viabilitat econòmica i tècnica de la urbanització i la seva solvència econòmica
tècnica i professional així com l’aportació del seu títol de propietat, de
l’Aval del 12% de l’obra urbanitzadora, l’Estudi d’inundabilitat i de la concessió
administrativa pel subministrament d’aigua potable al sector.
- Suspendre la tramitació fins que no es subsanin tots els
defectes, mancances i irregularitats denunciades.
- Adoptar un Acord de Ple pel que s’acordi l’estudi i anàlisi
de la possible modificació del planejament urbanístic pel sector de Cala
Morisca, amb la finalitat de preservar el sol forestal i totes les masses
arbrades, el connector natural i d’excloure del sector tots els terrenys amb
pendents superiors al 20%, i limitar l’àmbit al sector de la part alta ja
edificat i dotat de bona part dels serveis urbanístics bàsics.
- Adoptar l’acord de suspensió de llicencies d’obres i de tramitació
i aprovació d’instruments de gestió urbanística durant un any, a l’empara d’allò
establert a l’article 73 del Decret Legislatiu 1/2010 de 3 d’agost pel que
s’aprovà el Text Refós de la Llei d’Urbanisme.
I es formula advertiment exprés d’il·legalitat a tots els
regidors que votin l’aprovació definitiva dels Projectes als efectes de poder
depurar responsabilitats en que puguin incórrer pel supòsit de que aprovessin
la urbanització del sector de Cala Morisca malgrat les irregularitats
denunciades.
La conferència seguia amb la intervenció de l’Arquitecte
Josep Ferrés, comentant les irregularitats tècniques i arquitectòniques del
projecte. Començava la intervenció afirmant que “Aquest projecte d'urbanització
de Cala Morisca és la quintaessencia de la deixadesa”. Entre aquestes
irregularitats tornava a esmentar:
-Projectar la urbanització de terrenys amb pendents
superiors al 20%.
-Els riscos geològics, tals com el risc d’inundació, risc d’avingudes
sobtades i riscos de despreniments degut al fort pendent i al material del
terreny (gresos)
-Denunciava que tot i els forts pendents i els rebaixos de
terreny que hi havia i el material, en el projecte no hi havia contemplat ni un
sol mur de contenció
-Posava l’exemple de la depuradora que es posa en una zona
verda, incompleix pla general i a més sense alternatives previstes.
-El balanç del moviment de terres no està compensat
-Hi ha diversos carrers que acaben en “cul de sac”. Els
giratoris, no compleixen ni el codi tècnic ni la normativa de seguretat contra
incendis, ja que no tenen el diàmetre mínim
-Es projecten alguns vials amb pendents del 30, 40 i 60 %!!
Per aquestes i altres raons, afirmava que "Em fa l'efecte
que el pressupost del projecte és irreal, han tingut pressa també a fer els
documents i no han arribat a temps ni en això"
Finalment, va agafar el torn de paraula la presidenta de
l'Agrupació de parcel·listes de cala Morisca, Lydia Guilera
.
Explicava que la promotora rep 45 parcel·les edificables i
no paga cap import pels costos d'urbanització que pugen a més
de 3,1 milions d'euros. Els veïns haurien de pagar els costos d'urbanització,
però la promotora, res. En aquest sentit, els veïns de cala Morisca van
denunciar que els exigeixen el pagament "d'unes quotes urbanístiques de
60.000 euros i que en alguns casos arriben fins a 180.000" per als
propietaris que van comprar els habitatges als anys 70-80. "I la resposta
de l'Ajuntament i de Tossagur és la mateixa: que ens hauríem d'haver
preocupat de preguntar-ho abans de comprar la casa fa 30 anys", va
lamentar.
Finalment va fer una reflexió sobre “Quant costa mantenir el
bosc?”
I amb el torn de precs i preguntes, va acabar aquesta roda
de premsa.
Noticies relacionades:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada